Om Holoslife

"Jeg har altid haft et stort omsorgsgen og brænder for at hjælpe andre med at opnå et øget energiflow og optimal sundhed ved bl.a. at benytte kroppens og naturens (selv)helbredende evner".

Henriette Rolighed - profil foto

Henriette Rolighed, Holoslife

Min mission med Holoslife

Holos er et græsk ord, der betyder hele i betydningen af “alt”. Med den holistiske retning, lægges der vægt på at betragte fænomener som helheder, snarere end som sammensatte enkeltdele. Fundamentet for en holistisk tilgang til krop og sind siges bl.a. at være, at helheden er større og mere end summen af delene.

Jeg tilslutter mig lægekunstens fader, Hippokrates’ grundlæggende mantra om, at sygdom først og fremmest skyldes en fysisk eller psykisk ubalance i kroppen. I følge Hippokrates handler helbredelse om at genskabe den rette balance og anskue mennesket som helhed. Ud fra et holistisk menneskesyn kan vi kun trives som mennesker, hvis vi tager både fysiske og psykiske behov i betragtning.

For mig er det væsentligt, at der ses på det hele menneske, både den fysiske krop og sindet, og ikke kun på en enkelt del eller ét smertepunkt. Det er baggrunden for navnet Holoslife. Men andre ord skal der i min optik søges efter årsagen til ubalancer og symptomer – og ikke udelukkende behandles på selve symptomet. Jeg er fortaler for forebyggelse og for at folk skal tage ansvar for egen krop og sundhed, og hertil er der ikke noget quick fix.

 

Derudover har jeg et ønske om at nå ud til andre mødre til børn med særlige behov, da jeg har stor indsigt i og erfaring med visse symptomer og ubalancer vi mødre render rundt med, blandt andet fordi vores børn fylder ALT, så vi glemmer at mærke og prioritere os selv. 

 

Jeg håber nogle af jer finder min vej, og giver jer selv lov til en times selvforkælelse og egenomsorg, der giver indre balance og harmoni. Jeg kender til det ikke at få sin nattesøvn, hele tiden at skulle ændre planer, tilsidesætte sig selv, og til magtspillet med kommunen. Det er vigtigt vi tager styring over egen livssituation, og den begynder med indre ro og balance.

Min vision for mit felt...

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det i daglig tale hedder “alternativ” behandling. Langt de fleste af metoderne har eksisteret og er blevet praktiseret med god effekt gennem flere hundrede, ja tusinde år. Den konventionelle medicin og vestlige lægevidenskab er kommet til mange år senere. Og godt for det, men vi kan komme meget længere ved at kombinerer de to verdener.

Mit store håb for sundheds- og behandlersystemet er, at der bliver bygget en bro mellem de konventionelle og de “alternative” forebyggelses- og behandlingsmetoder og teknikker, samt at der kommer en gensidig accept og anderkendelse mellem de to “verdener”, så et effektivt og blomstrende samarbejde kan opstå omkring sundhed på alle planer. Meget gerne med mere fokus på forebyggelse og information om, hvad folk selv kan gøre, så de tager aktivt ejerskab over deres krop og dens sundhed.